آخرین مسافر

آخرین مسافر

آخرین مسافر

آخرین مسافر

امنیت جهانی (2)

امام صادق ‏علیه السلام در تفسیر آیه شریفه وَمَنْ دَخَلَهُ کانَ امِناً؛ هرکس وارد آنجا (مسجدالحرام) شود در امان خواهد بود؛(۶۴) فرمود:

فَمَنْ بایَقَهُ، وَدَخَلَ مَعَهُ، وَمَسحَ عَلى یَدِهِ، وَدَخلَ فى عَقْدِ اَصحابِهِ، کانَ امِناً؛
هرکس با او بیعت کند و همراه او وارد مسجدالحرام شود، با او دست دهد و در زمره یاران او قرار بگیرد؛ در امان خواهد بود.(۶۵)

و در تفسیر آیه شریفه سیروا فیها لَیالِىَ وَ ایَّاماً امِنینَ؛
بگو: شبها و روزها در آنجا با ایمنى کامل سیر کنید؛(۶۶) فرمود:

مَعَ قائِمِنا اَهلَ‏البَیْتِ؛
همراه با قائم ما اهل‏بیت.(۶۷)

این دو حدیث بسیار جالب است. چراکه بدون این توضیح، معناى آیه درست نمى‏شود.(۶۸)

امام صادق علیه السلام در مقام تشریح گستره عدل مهدوى فرمود:

وَاصْطَلَحتِ السِّباعُ وَالْبَهائِمُ؛
حتى درندگان و حیوانات با یکدیگر آشتى مى‏کنند.(۶۹)

ادامه دارد...

منبع: کتاب امام ‏مهدى و شکوفائى فرهنگ و تمدن اسلامى در جهان
دکتر على‏ اکبر ولایتى


۶۴)   سوره آل‏عمران(۳)، آیه ۹۷.

۶۵)   شیخ صدوق، علل الشرائع، ج ۱، ص ۹۱، ب ۸۱، ح ۵.
۶۶)   سوره سبأ(34)، آیه 18.
۶۷)   علامه مجلسى، بحارالانوار، ج ۵۲، ص ۳۱۴.
۶۸)  زیرا در زیر آسمان جایى سراغ نداریم که مردم بتوانند شب‏ها و روزها در آن با ایمنى کامل به گشت‏ وگذار بپردازند و مسجدالحرام نیز همواره جاى امن نبوده، حجّاج‏بن‏یوسف آنجا را محاصر کرد و با منجنیق عبداللَّه‏بن‏زبیر را در داخل کعبه از پاى درآورد، حتى حجرالاسود نیز از منجنیق آسیب دید. ] ر.ک: ذهبى، تاریخ‏الاسلام، ج ۵، ص ۳۱۵]. در حادثه قرامطه چقدر انسان بى‏گناه در کنار کعبه کشته شد و حجرالاسود به یغما رفت. ] مهدى ‏پور، تاریخ الوهابیّین، چ قاهره، ص ۴۱]. در طول دو قرن چقدر انسان بى‏گناه در داخل مسجدالحرام توسط وهابیان کشته شد، که آخرین مورد آنها جهیمان، قحطانى و دیگر افراد متحصّن در مسجدالحرام، در اول محرم ۱۴۰۰ ه. ق بود. ] ر.ک: سید هادى خسروشاهى، مصلح جهانى، ص ۵۰]. اگر از بیان امام صادق‏علیه السلام چشم‏پوشى شود، این دو آیه معنى نخواهد داشت.
۶۹)   شیخ صدوق، الخصال، ج ۲، ص ۴۱۹.


سید ابن طاووس

این عالم گرانقدر در نیمه ماه محرم سال ۵۸۹ قمری در شهر حله متولد گردید، و سنین کودکی و نوجوانی را در آنجا سپری نمود  و به تحصیل علوم دینی و مقدماتی پرداخت. او در مدت زندگانی خود سفرهای متعددی به بغداد و نجف کرده است و مدتی هم در کربلا و کاظمین و سامراء اقامت داشته، و در پایان به زادگاهش حله مراجعت نمود و در کمال سادگی و پاکی زندگی کرد تا آنکه در روز دوشنبه پنجم ماه ذیقعده سال ۶۶۴ قمری در سن ۷۵ سالگی وفات یافت و بر طبق وصیت و آرزوی دیرینه اش در جوار تربت امیر المومنین علیه السلام به خاک سپرده شد.


لهوف از مشهور ترین تالیفات سید ابن طاووس است که در آن حادثه کربلا با ترتیبی تاریخی توضیح داده شده است. و بنا بر اعتمادی که علماء و نویسندگان شیعی نسبت به این بزرگوار دارند این کتاب را یکی از معتبر ترین منابع تاریخی می دانند که وقایع را به صورتی دقیق بیان نموده است.


پی نوشت:
* برای خرید اینترنتی کتاب لهوف اینجا کلیک کنید. 

* برای دانلود کتاب لهوف اینجا کلیک کنید.

* برای مشاهده مطالب گذشته وبلاگ در مورد محرم می توانید به روزشمار محرم مراجعه کنید.

امنیت جهانی (1)


در جهان کنونى، رقم بسیار بالایى از بودجه کشورها به تسلیحات نظامى اختصاص مى‏یابد. در دولت حضرت مهدى  هزینه‏ هاى تسلیحاتى به صفر مى‏رسد و امنیت در بالاترین حدّ برقرار مى‏شود.

امیرمؤمنان ‏علیه السلام مى‏فرماید:

هنگامى که قائم قیام کند، با عدالت رفتار مى‏کند. ظلم و ستم در زمان او رخت برمى بندد، راه‏ها امن مى‏شود. زمین برکاتش را بیرون مى‏فرستد و هر حقى به صاحبش بر مى‏گردد.(۶۱)

در حدیث دیگرى فرمود:

یک پیرزن از عراق تا شام گام مى‏سپارد... زنبیلش بر سرش باشد، نه درنده ‏اى او را مى‏آزارد و نه از چیزى هراس مى‏کند.(۶۲)

امام باقر علیه السلام نیز فرمود:

یک پیرزن فرتوت از مشرق تا مغرب مى‏رود، بدون اینکه احدى براى او مانع ایجاد کند.(۶۳)


ادامه دارد...

منبع: کتاب امام ‏مهدى و شکوفائى فرهنگ و تمدن اسلامى در جهان
دکتر على ‏اکبر ولایتى


۶۱)   شیخ مفید، الارشاد، ج ۲، ص ۳۸۴.
۶۲)   شیخ صدوق، الخصال، ج ۲، ص ۴۱۹.
۶۳)   علامه مجلسى، بحارالانوار، ج ۵۲، ص ۳۴۵.

بهداشت جهانى


علیرغم این همه پیشرفت چشم‏گیر پزشکى، پیدایش تخصّص‏هاى فراوان، کشف آثار شگفت گیاهان در معالجه امراض؛ در عین حال همه روزه شاهد رشد سریع بیمارى‏ها و پیدایش امراض گوناگون ناشناخته هستیم. ولى در عصر موعود پیشرفت علم پزشکى و گستره بهداشت جهانى به حدى مى‏رسد که آمار بیماران در جهان به صفر مى‏رسد.

امام صادق ‏علیه السلام در این رابطه مى‏فرماید:

لایَبْقى عَلى وَجهِ الأرضِ أَعْمى وَلامُقْعِدٌ وَ لا مُبْتلى؛ بر روى زمین، نابینا، زمین‏گیر و هیچ مریض دیگرى نمى‏ماند.(۶۰)

ادامه دارد...

منبع: کتاب امام ‏مهدى و شکوفائى فرهنگ و تمدن اسلامى در جهان
دکتر على‏اکبر ولایتى


۶۰)   علامه مجلسى، بحارالانوارج ۵۳، ص ۶۲.

رشد عجیب فناورى(۲)


امام صادق‏ علیه السلام فرود آمدن حضرت مهدى  را به هنگامه ظهور اینگونه تشریح مى‏کند:

یَنْزِلُ فى سَبْعِ قُبابٍ مِنْ نُورٍ ؛ او در هفت خیمه از نور فرود مى‏آید.(۵۸)

جالب توجه است که امروزه به بشقاب‏هاى پرنده نیز قباب مى‏گویند.

و در احادیث عامّه آمده است:

وَتُکَلِّمُ الرَّجُلَ عَذَبَةُ سَوْطِهِ وَشِراکُ نَعْلِهِ، وَتَخْبِرُهُ بِما اَحْدَثَ اَهْلُهُ بَعْدَهُ ؛ منقوله شمشیر و بند کفش با انسان سخن مى‏گوید و به او خبر مى‏دهد که خانواده‏اش بعد از او چه کارى انجام داده‏اند.(۵۹)

ظرافت و لطافت حدیث بر همگان روشن است و جالب توجه است که در عصر رسالت هرگز چنین معنائى به ذهن احدى خطور نمى‏کرد تا آن را جعل کند. لذا محققان معتقدند که در اینگونه احادیث به بررسى سند نیازى نیست.

ادامه دارد...

منبع: کتاب امام ‏مهدى و شکوفائى فرهنگ و تمدن اسلامى در جهان
دکتر على‏اکبر ولایتى


۵۸)   عیاشى، التفسیر، ج ۱، ص ۲۱۴.
۵۹)   شرویه، فردوس ‏الأخبار، ج ۵، ص ۹۸، ح ۷۲۹۸.