ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 |
13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 |
20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 |
27 | 28 | 29 | 30 |
شیخ صدوق با سند صحیح از امام صادق علیه السلام روایت کرده که فرمود: قَبْلَ قیامِ القائمِ خَمسُ عَلاماتٍ مَحتومات: اَلَیمانىُّ والسُّفیانىُّ و الصَّحةَ وَ قَتلُ النَّفسِ الزَّکیة وَ الخَسفُ بِالبَیداء؛ پیش از قیام قائم پنج نشانه حتمى است. یمانى، سفیانى، بانگ آسمانى، قتل نفس زکیه و خسف سرزمین بیدا.(23)
شیخ صدوق این حدیث را با پنج واسطه از امام صادق علیه السلام روایت کرده که همه آنها مورد وثوق و اعتماد هستند.(24)
در مورد شمارش علائمحتمى به همین حدیث بسنده مىکنیم که سند صحیح و متن گویایى دارد. و اینک بررسى یکایک نشانه هاى حتمى به ترتیب تسلسل زمانى آنها.
منبع: لزوم تفکیک علائم حتمى ظهور از علائم غیرحتمى
نوشته على اکبر مهدىپور
23. شیخ صدوق، کمال الدین، ج 2، ص 650، ب 57، ج 7.
24. اسامى آن پنج واسطه و منبعى که بر توثیق آنها تأکید و تصریح نمودهاند:
محمد بن حسن بن احمد بن ولید، ر.ک: نجاشى، الرجال، ص 383.
حسین بن حسن بن ابان، ر.ک: ابن داود، الرجال، ص 270.
حسین بن سعید بن حماد بن مهران، ر.ک: شیخ طوسى، الفهرست، ص 112.
محمد بن ابى عمیر، ر.ک: شیخ طوسى، الفهرست، ص 218.
عمربن حنظله، که امام صادق علیه السلام بر صداقت او تصریح فرموده است. ر.ک: کلینى، الکافى، ج 3، ص 275.
پس از تشریح کاربردى علائم حتمى، علّت تفکیک علائم حتمى از علائم غیرحتمى روشن مىشود، لیکن آیا این تفکیک ضرورت هم دارد یا خیر؟
برجسته ترین کارشناس مهدوى در عصر حاضر و توانمندترین تلاش گر عرصه مهدویت حضرت آیتاللَّه حاج شیخ لطف اللَّه صافى گلپایگانى - مدظله العالى - در کتاب ماندگار و پُربار منتخب الاثر در پایان بحث مفصل خود پیرامون دجّال مىنویسد: آیا شناخت نشانه هاى ظهور از جمله خروج دجال واجب است تا به هنگام وقوع دانسته شود، و حق از باطل و سره از ناسره شناخته گردد؟ ظاهر این است که واجب است تا انسان در معرض گمراه شدن نباشد و از باب دفع ضرر محتمل.
مىتوان گفت: منظور از بیان علائم ظهور آن است که هر کس بخواهد از خطر ضلالت در امان باشد، آنها را فرابگیرد تا کسى را در برابر خداوند حجّت نباشد. که مقتضاى آن وجوب فراگیرى علائم ظهور و معذور نبودن احدى در ندانستن آنها مىباشد.(22)
منبع: لزوم تفکیک علائم حتمى ظهور از علائم غیرحتمى
نوشته على اکبر مهدىپور
22. صافى گلپایگانى، منتخب الأثر، ج 3، ص 303.
قبلاً اشاره کردیم که علائم غیر حتمى در مشخص نمودن وقت ظهور کاربرد ندارد. درحالیکه وقتى نخستین نشانه از نشانه هاى حتمى مشاهده شد؛ همه چشم به راهان آن امام نور متوجه مىشوند که دوران تیره و تار غیبت به سرآمده، لحظه وصال فرارسیده، و خورشید تابان امامت در حال طلوع است تا پهن دشت گیتى را با نور خود منور سازد، و منطق وحى در شُرُفِ تکوین است. »وَأَشْرَقَتِ الْأَرْضُ بِنُورِ رَبِّها«؛ زمین با نور پروردگارش منور گردید.(21)
منبع: لزوم تفکیک علائم حتمى ظهور از علائم غیرحتمى
نوشته على اکبر مهدىپور
21. سوره زمر (39)، آیه 69.
پیش از بیان وجه امتیاز علائم حتمى از غیرحتمى، درنگى کوتاه در وجه اشتراک علائم ظهور با فتن و ملاحم و اشراط الساعة خواهیم داشت:
1 - ارتباط و وجه اشتراک علائم ظهور با فتن این است که در کتب فتن به تفصیل از فتنه هاى پیش از ظهور، چون فتنه سفیانى، لشکر سفیانى، سپاه قحطانى، فتنه هاى یمن، بربر، مصر، حبشه، شام، بغداد و از همه مهم تر فتنه دجّال گفت و گو شده است.(18)
2 - ارتباط علائم ظهور با اخبار ملاحم در مورد درگیرى سفیانى با حسنى، کشتار بغداد، کوفه، بصره، قرقیسیا و دیگر حوادث خونینى که در آستانه ظهور به وقوع مى پیوندد مى باشد.(19)
3 - ارتباط علائم ظهور با روایات اشراط الساعة در این است که:
اولاً: یکى از اشراط الساعة ظهور حضرت مهدى است.
ثانیاً: یکى دیگر از اشراط الساعة نزول حضرت عیسى علیه السلام است که ارتباط مستقیم با ظهور دارد.
ثالثاً: یکى دیگر از اشراط الساعة خروج دجال است که در ایام ظهور خواهد بود.
رابعاً: یکى دیگر از اشراط السّاعة خسف در جزیرة العرب است که به احتمال قوى همان خسف سرزمین بیدا باشد که از نشانههاى ظهور است.(20)
منبع: لزوم تفکیک علائم حتمى ظهور از علائم غیرحتمى
نوشته على اکبر مهدىپور
18. ر.ک: ابن حماد، الفتن؛ ابن حنبل، الفتن؛ شیخ فادى اسعد نصیف، الفتن والمحن.
19. ر. ک: ابن المنادى، الملاحم، تحقیق عُقَیلى؛ سید ابن طاووس، الملاحم والفتن.
20. ر.ک: بزرنجى، الاشاعة لا اشراطالساعة؛ یوسف بن وابل، اشراطالساعة؛ صلاح الدین محمود، اشراط الساعة الصغرى و الکبرى؛ محمد سلامه جبر، اشراط الساعة و اسرارها؛ قاضى محمد ابن کنعان، اشراط الساعة وامور الآخرة.
در میان بیش از 2000 علائم ظهور، تعدادى از آنها علائم حتمى و بقیه علائم غیرحتمى مىباشند. تعداد علائم حتمى از انگشتان دست نمىگذرد. آنچه مسلم است تعداد پنج نشانه از این نشانه ها حتمى مىباشند که عبارتند از:
خروج سفیانى؛
خروج یمانى؛
بانگ آسمانى؛
خسف بیدا؛
قتل نفس زکیه.
فرق اساسى این نشانه هاى پنجگانه با دیگر نشانه ها در این است که با تحقق یافتن هر یک از نشانه هاى غیرحتمى دل ها آکنده از سرور مى شود. یاد یار مهربان در اعماق جانِ شیفتگان ظهور و مشتاقان حضور روحى تازه مى دمد. نوید فرارسیدن بهار ظهور، دل هاى خسته از خزان غیبت را امیدى تازه مى بخشد. ولى چشم به راهان ظهور و منتظرانِ امام نور، از زمان پایان پذیرى شب دیجور غیبت و فرارسیدن دوران موفورالسّرور ظهور آگاه نمىشوند. لیکن هنگامى که یکى از نشانه هاى حتمى تحقق پیدا کند؛ همه چشم به راهان از تاریخ دقیق انفجار نور و فرارسیدن هنگامه ظهور آگاه مى شوند. زیرا براساس روایات فراوان، پس از خروج سفیانى و سیطره اش بر سه کشور سوریه، اردن و فلسطین تنها هشت ماه، آرى فقط هشت ماه بعد، یوسف زهرا از کنار خانه خدا ظهور مى کند و آن دست نیرومند الهى از آستین غیبت بیرون مىآید و آرزوى دیرینه همه انبیاء و اولیاء تحقق مى یابد.
منبع: لزوم تفکیک علائم حتمى ظهور از علائم غیرحتمى
نوشته على اکبر مهدىپور