ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 |
13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 |
20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 |
27 | 28 | 29 | 30 |
جمعه 22/9/87
از ساعت 10:30 الی 12
آدرس: خیابان آزادی بلوار استاد معین بین خیابان طوس و دامپزشکی مسجد فاطمه الزهرا
به صرف نهار
سپس
حضور بر سر مزارشان ساعت 1:30
بهشت زهرا قطعه 57 ردیف 8
قومی دویدند و به مقصد نرسیدند
جمعی ندویده رسیدند به مقصد
در میان اهل تدین و سلوک گروهی آماتورند و گروهی حرفهای.
آماتورها فقط میدوند و میدوند. حرف میزنند و ناله و فغان و خیلی از اوقات به جایی هم نمیرسند. البته اجرشان محفوظ است ولی اگر بخواهی بگویی به جایی رسیده اند جای بسی تامل است.
اما گروه حرفه ای که ندویده به مقصد میرسند چه کسانی هستند؟
این شعر و تمثیل مولانا برای فهم این مسئله بسیار راهگشا است:
اول ای جان فکر دفع موش کن
بعد از آن در جمع گندم کوش کن
گر نه موش دزد در انبان ماست
حاصل گندم چهل ساله کجاست؟
یک سری از عقاید حقه تشیع و چهارچوبها و شاکلههای اسلام از ضروریات دین اند که نداشتن آنها و فقدان این عقاید به منزله موشهای دزدند در انبار خیرات و ثوابهای ما.
یکی از این عقاید ضروری انتظار فرج است.
در روایات بسیاری داریم که اگر کسی انتظار فرج نداشته باشد هیچ کدام از اعمال او قبول نمیشود.
اصلا مگر انتظار فرج امری اختیاری است که به آن امر شده است؟
جواب این سوال و روایات مربوط به این موش دزد را در پست بعدی خواهم گذاشت.
التماس دعای فرج
در روایات بسیاری، تاکید فراوان شده که معرفت و شناخت امام را باید جدی گرفت. و این از بدیهات است که تا زمانی که امامت را نشناسی؛ نسبت به وظایف خود در مورد ایشان نیز ناآگاه خواهی بود. در حدیثی سفارش شده است که دعای عرفان را بخوانید. در فراز آخر این دعا آمده است:
«اللهم عرفنی نفسک ... اللهم عرفنی حجتک؛ فانک ان لم تعرفنی حجتک ظلمت عن دینی.»
در این دعا از خداوند میخواهیم که «حجت» خودش را به ما معرفی کند و بیان میکنیم که اگر چنین نشود، به وادی گمراهی دینی خواهیم غلتید.
در روایات فراوانی آمده است که اگر امام زمان خویش را نشناسیم، همانند مردم دوران جاهلیت، از دنیا خواهیم رفت.
همه اینها نشان از آن دارد که مسئله معرفت و شناخت امام، از اهمیت زیادی برخوردار است. (1)
زراره از امام صادق علیه السلام نقل میکند که آن حضرت فرمودند:
«امام خودت را بشناس، زیرا، هرگاه، امام خود را شناختی، تقدم یا تاخر این «امر»، زیانی به تو نرساند.»
یعنی، چه دولت حق، زود ظاهر شود و یا دیر، برای تو مساوی خواهد بود و زیانی نکردهای؛ زیرا، زیان، برای کسی است که امامش را نشناخته است .
«اعرف امامک فانک اذا عرفته لم یضرک، تقدم هذا الامر او تاخر.» (2)
«کسی که بمیرد و امامی نداشته باشد، مانند مردم جاهلیت مرده است و هر کس بمیرد و امامش را شناخته باشد، تقدم و تاخر این «امر» (حکومت مهدی آل محمد) او را زیان ندهد. اگر کسی بمیرد و امام خود را شناخته باشد، مانند کسی است که در خیمه امام قائم همراه او باشد.»(3)
این دسته روایات، به خوبی، گزارش از آن دارند که شیعه، همواره «جریان پیوسته انتظار» بوده است.
از پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) تا امام عسکری (علیه السلام) همه، از «انتظار» سخن راندهاند و فرهنگسازی فرمودهاند و نشان از کوهسار حکومت مهدی آل محمد دادهاند، و مشتاقان حکومت مهدی را بشارت و نوید دادهاند که با شناخت و معرفت از امام و خط امامت معصومان علیهم السلام در خیمه امام قائم در آمدهاند، هر چند که قبل از خروج و قیام آن حضرت، به چنگ مرگ در آیند و فرصت تشرف به محضر آن عصاره هستی را درنیابند.
خدایا توفیق درک و معرفت امام زمانمان را به عطا بفرما .
پینوشتها:
1- ینابیع المودة قندوزی، باب 29، ص 137، چاپ حیدریه، نجف/ اصول کافی، کتاب الحجة، باب من مات و لیس له امام، ح 3 .
2- اصول کافی، ج 2، ص 97، باب انه من عرف امامه لم یضره تقدم هذا الامر او تاخر، ح 1 .
3- همان، ص 198، ح 5 .
منبع: تبیان