آخرین مسافر

آخرین مسافر

آخرین مسافر

آخرین مسافر

شکوفایى علم و فرهنگ(۲)


امام صادق‏علیه السلام در ترسیم مراسم بیعت مى‏فرماید:

در شب ۲۳ رمضان به نام قائم منادى آسمانى ندا سر دهد، و در روز عاشورا که روز شهید شدن حسین‏بن على‏علیه السلام است قیام مى‏کند. گویى او را با چشم خود مى‏بینم که در روز شنبه دهم محرم در میان رکن و مقام ایستاده، جبرئیل در پیشاپیش او ندا مى‏کند: »بیعت براى خدا« پس پیروانش از اقطار و اکناف جهان به سوى او سرازیر مى‏شوند، زمین زیر پاى آنها درنوردیده شود، تا با او بیعت کنند.(۵۵)

در این حدیث احتمال این معنى هست که منظور از درنوردیده شدن زمین، طىّ‏الأرض باشد. ولى در حدیث قبلى بى‏گمان پیشرفت صنعت و تکنیک منظور شده، زیرا آنجا قید یک ساعت دارد، در حالیکه در طىّ‏الأرض صحبت از ساعت و دقیقه نیست. چراکه در یک لحظه انجام مى‏پذیرد.


ادامه دارد...

منبع: کتاب امام ‏مهدى و شکوفائى فرهنگ و تمدن اسلامى در جهان
دکتر على‏اکبر ولایتى


۵۵)   شیخ مفید، الارشاد، ج ۲، ص ۳۷۹.

شکوفایى علم و فرهنگ(۱)



روایات فراوانى به توسعه بسیار گسترده دانش و فرهنگ در عصر ظهور اشاره نموده، از قبیل:

امام صادق‏علیه السلام مى‏فرماید:

دانش ۲۷ حرف است، همه آنچه پیامبران آورده‏اند دو حرف است، تا به امروز مردم جز با دو حرف آشنا نشده‏اند، هنگامى که قائم  قیام مى‏کند، ۲۵ حرف دیگر را بیرون آورد و در میان مردم منتشر نماید، آن دو حرف را نیز به آنها پیوست مى‏کند تا همه ۲۷ حرف منتشر گردد.(۵۱)

هنگامى که برق اختراع شد، یک علم به هزاران علم موجود افزوده شد و چهره جهان تغییر یافت. چنانکه با راه‏اندازى اینترنت در جهان معاصر، ارتباطات جهانى به کلّى دگرگون گردید. بر اساس حدیث فوق مهدى موعود بر دانش موجود ۵/۱۲ برابر، یعنى ۱۲۵۰% خواهد افزود که با این بیان ترسیم جهان در عصر موعود براى ما غیرممکن است.

حضرت در حدیث دیگرى فرمود:

هنگامى که قائم ما قیام کند، زمین با نور صاحبش روشن گردد. مردم از نور خورشید بى‏نیاز شوند، شب و روز یکسان گردد و تاریکى رخت بَربندد.(۵۲)

این روایت با آیات قرآنى دقیقاً منطبق مى‏باشد.(۵۳)

در احادیث عامّه آمده است:

بعد از شما اقوامى خواهد بود که زمین در زیر گامهاى آنها نَوَردیده مى‏شود و جهان براى آنها گشوده مى‏گردد ... اگر یکى از آنها بخواهد در یک ساعت به شرق دنیا یا غرب دنیا برود خواهد توانست.(۵۴)

ادامه دارد...

منبع: کتاب امام ‏مهدى و شکوفائى فرهنگ و تمدن اسلامى در جهان
دکتر على ‏اکبر ولایتى


۵۱)   قطب‏راوندى، الخرائج والحرائج، ج ۲، ص ۸۴۱.
۵۲)   طبرى امامى، دلائل الامامة، ص ۴۸۶.
۵۳)   وأشرقت الأرض بنور ربها، سوره زمر(۳۹)، آیه ۶۹.
۵۴)   شیرویه، فردوس ‏الأخبار، ج ۲، ص ۴۴۹، ح ۳۲۵۵.

امام ‏مهدى و شکوفائى فرهنگ و تمدن اسلامى در جهان

در تورات، انجیل، زبور و دیگر کتب آسمانى نکات برجسته و زیبایى پیرامون سیماى حکومت جهانى حضرت بقیةاللَّه - ارواحنا فداه - آمده که شرح آن به روایت قرآن کریم چنین است:

«وَلَقَدْ کَتَبْنَا فِى الزّبُورِ مِنْ بَعْدِ الذِّکْرِ أَنَّ الارْضَ یَرِثُها عِبادِىَ الصَّالِحُونَ» ؛ ما بعد از ذکر - تورات - در زبور نیز نوشتیم که زمین را بندگان شایسته‏ام به ارث مى‏برند.(۴۷)

اطلاع‏رسانى گسترده‏اى که در کتب آسمانى توسط پیامبران الهى پیرامون وضعیت جهان در دولت حضرت مهدى  آمده بسیار حائز اهمیت است و خود نیازمند تألیف کتابى مستقل مى‏باشد.(۴۸)

بیش از 300 آیه قرآن در احادیث پیشوایان به ظهور حضرت مهدى  و اوضاع جهان در عصر موعود تفسیر شده که به دلیل رعایت اختصار از همه آنها صرف‏نظر مى‏کنیم.(۴۹)

بیش از یکهزار حدیث از پیشوایان معصوم به نویدهاى مربوط به موعود و وضع جهان در عصر آن کعبه مقصود اختصاص دارد.(۵۰)

ادامه دارد...
منبع: کتاب امام ‏مهدى و شکوفائى فرهنگ و تمدن اسلامى در جهان
دکتر على‏اکبر ولایتى



۴۷)   سوره انبیاء (۲۱)، آیه ۱۰۵.
۴۸)  علیرغم اینکه به جز قرآن همه کتب آسمانى دستخوش تحریف شده‏اند، بسیارى از نویدهاى پیامبران عظیم‏الشأن پیرامون آخرین حجت و سیماى جهان در کتب آسمانى موجود، جایگاه خاصى دارد. ر.ک: مهدى‏پور، او خواهد آمد، ج ۱۲، ص ۱۴۴ - ۱۱۷ .
۴۹)  ر.ک: سیدداود میرصابرى، الآیات الباهرة؛ سیدهاشم بحرانى، المحجة فیما نزل فى‏القائم الحجة؛ سیدصادق شیرازى، المهدى فى‏القرآن و بیش از 20 عنوان دیگر که در »کتابنامه حضرت مهدى« ج ۲، ص ۸۰۸ شناسانده شده است.
۵۰)  تنها در کتاب »منتخب الأثر« از آیةاللَّه صافى‏گلپایگانى ۱۲۰۰ حدیث بدون تقطیع و بدون تکرار، در سه مجلد، پیرامون آن حضرت آمده است.