آخرین مسافر

آخرین مسافر

آخرین مسافر

آخرین مسافر

صراط مستقیم

و صراطه و نوره و برهانه

فرازی است از زیارت جامعه کبیره که اوصاف حضرات را میشمارد.

یکی از ویژگی های امام صراط بودن آن است.

صراط به معنای بلعیدن است. به راههای بزرگ که عابر را در خود میبلعند صراط میگویند. عابر در این صراط و بزرگراه گم میشود و احتمال بیرون رفتنش از راه بسیار کم است.

این  که هر روز در نماز میخوانیم اهدنا الصراط المستقیم به همین خاطر است.چون اگر وارد این صراط شویم دیگر همه مشکلاتمان حل است.

 علی هو الصراط المستقیم (نورالثقلین ج ۱ ص ۲۱)

حضرت امام هادی ما را متوجه میسازند که هواستان را جمع کنید . این صراطی که در نماز آن را میطلبید مائیم . اگر چیز دیگری را میطلبید در اشتباهید.

صراط مستقیم ورود به حوزه امنیت و سلامت و هدایت است و سالک آن از اعوجاج مصون میگردد. لذا باید هر روز از خداوند بخواهیم که ما را در این صراط که همان اهل بیت هستند قرار دهد.

جالب اینجاست که صراطی که در آخرت هم هست همین صراط مستقیم است .در روایت داریم  شیعیان امیرالمومنین مانند برق از آن عبور میکنند ولی دیگران هزاران سال طول میکشد که اگر در آتش جهنم نیفتند از این صراطی که از مو باریک تر و از شمشیر تیز تر است عبور کنند.

به هر حال آخرت چیزی جدای از امروز و این دنیای ما نیست. عین همین دنیاست با این تفاوت که فکشفنا عنک غطائک.

وقت را غنیمت دان آنقدر که بتوانی

حاصل از حیات ای جان این دم است اگر دانی

(حافظ)

 

بحث بسیار جالب و دنباله دار و کاربردی ای است .

اگر عمری باشد ادامه خواهیم داد. انشاءالله.

نظرات 2 + ارسال نظر
کاظم یکشنبه 14 بهمن 1386 ساعت 02:26 ق.ظ http://www.shahne.com/weblog

صراط غیر مستقیم هم داریم ؟

چه فرقی می کنه یکشنبه 14 بهمن 1386 ساعت 11:22 ق.ظ

سلام
با عرض پوزش
هدایت به معنای دلالت و ارشاد و دوگونه است: نشان دادن راه دستیابی به مقصد که به آن (ارائه الطریق) می گویند و رساندن راهیان به هدف که آن را (ایصال به مطلوب) می نامند.
هدایت دو مقابل دارد: ضلالت و غوایت . هدایت در برابر ضلالت مربوط به راه است . کسی که راه را به درستی شناخته آن را درست بپیماید رهیافته و مهتدی است . ولی هدایت در برابر غوایت به معنای هدفداری است که غاوی همان انسان بی هدف است.
پس هدایت شناخت هدف و راه دستیابی به آن است .
اما اینکه مگر صراط غیرستقیم هم داریم؟
نه به یک معنا نداریم اما چیزی که در صراط مستقیم قابل توجه است اینکه این دو کلمه اشاره به دو موضوع دارد : یکی راه درست و دیگری هدف درست ؛آنچه در اینجا اهمیت بیشتری دارد و شاید تقدم ، آن هدف درست است .
مصدوقه کتاب کریم سورهصافات آیه۲۳ است که:(( فاهدوهم الی صراط الجحیم))
از این رو شیطان در عین حال که مضل است هادی الی الجحیم نیز هست.
تکیه بر تقوا و دانش در طریقت کافری است
راهــــرو گـــر صدهــنر دارد توکــل بــایـدش

والسلام

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد