آخرین مسافر

آخرین مسافر

آخرین مسافر

آخرین مسافر

تذکری به خودم!

سلاح مومن ناله و گریه است:
إرحم من رأس ماله الرجاء و سلاحه البکاء.(1)
کسی که اهل تضرع نیست، مسلح نیست و کسی که مسلح نبود بر دشمن درون پیروز نمی شود و در نتیجه بر اهریمن بیرون هم پیروز نخواهد شد.
قرآن کریم با پرسشی اعتراض آمیز می گوید چرا اینها ناله و لابه نمی کنند؟! فلولا اذ جاءهم بأسنا تضرَّعوا و خود پاسخ می دهد که قساوت قلب نمی گذارد انسان اهل گریه و خشیت و خشوع باشد: و لکن قست قلوبهم و زیَّن لهم الشیطان ما کانوا یعملون* فلمّا نسوا ما ذکّروا به فتحنا علیهم ابواب کلّ شیءٍ حتّی اذا فرحوا بما أُوتوا أخذنا هم بغتهٌ فإذا هم مبلسون* فقطع دابر القوم الّذین ظلموا و الحمدلله ربّ العالمین(2)؛
ما آنان را ابتدا با کمبود آزمودیم، تا ناله کنند و چون اهل ناله نشدند، بسیاری از نعم را به آنان دادیم تا سرگرم تنعم شدند. سپس درهمان بحبوحه تنعم، آنان را گرفتیم و ریشه کن ساختیم.

خدای سبحان درباره آزمایش انسانها با سختیها و فراگیر بودن آن می فرماید: و لنبلونَّکم بشیء من الخوف و الجوع و نقصٍ من الأموال و الانفس و الثَّمرات و بشّر الصّابرین(3)، و ما ارسلنا فی قریهٍ من نبیٍّ الا اخذنا اهلها بالبأساء و الضرّاء لعلّهم یضَّرّعون(4)؛ هیچ پیامبری نیامد، مگر آن که امت او را با فقر و تنگدستی آزمودیم.

انسانی که از همه امکانات رفاهی برخوردار باشد، گرچه ظاهراً در پرنیان آسایش به سر ببرد، لیکن واقعاً در دم تیغ بلاست. چون هیچ عاملی در اختیار ندارد که مایه شکستن قلبش شود. و انسانی که دل شکسته و اهل ناله نیست، خود بین است و خودبین هرگز خدابین نخواهد بود، زیرا خودبینی ستبرترین پرده حاجب است...
داشتن مال و امکانات رفاهی که انسان را از یاد خدا غافل کند، بلایی است که از آن به استدراج یاد می شود، ولی داشتن توان مالی و غیر مالی اگر با شکر زبانی و قلبی وعملی توأم باشد نیکوست، نظیر قدرت سلیمان (ع)، که خدا را به خاطر آنچه به وی داده، شکر می کرد و چون ذوالقرنین که پس از ساخت سدّی فلزی گفت: این از فضل خداست، نه قدرت من. اگر انسان هر نعمتی را که از راه حلال و با کوشش مشروع به او می رسد، از خدا بداند و در هنگام تمکن و تنعم، خضوعش از گذشته بیشتر شود هم مانند دیگران ساده زندگی کند، این تمکن ممدوح و خیر و رحمت است. اما داشتنی که انسان را از یاد خدا غافل و مغرور و جاه طلب کند، پایانش عذاب الیم خواهد بود.


(1) مفاتیح الجنان، دعای کمیل.
(2) سوره انعام، آیات 43-45.
(3) سوره بقره، آیه 155.
(4) سوره اعراف، آیه 94.

از کتاب سیره پیامبران در قرآن آیت الله جوادی آملی ص 94

 

نظرات 6 + ارسال نظر
چه فرقی می کنه چهارشنبه 29 خرداد 1387 ساعت 01:03 ب.ظ

سلام علیکم
قال علی(ع):الفقیه کل الفقیه من لم یقنط الناس من رحمة الله و لم یؤیسهم من روح الله و لم یؤمنهم من مکرالله
فقیه کسی است که مردم را از رحمت،لطف و محبت خداوند ناامید نسازد و از مجازاتهای او ایمن نکند.
با توجه به اینکه اهل معرفت عدالت را اصغر و اوسط و اکبر می دانند کسی که با کوشش برای تولید بیشتر در صدد حل مشکلات اقتصادی جامعه اسلامی بر می آید،البته در حال عبادت است ، لیکن اگر اهل جود و سخا و دارای روح قناعت نباشد و بخواهد از راه حلال بر ارقام ثروت خود بیفزاید و مال حلال بیشتری بدست آورد(هرچند که همه حقوق واجب را بپردازد و از کسب مال حرام بپرهیزد)از عدالت وسطی بی نصیب خواهد ماند.
که در نظر عارف ، عادل کسی است که مظهر اسمای حسنی الهی باشد و در هروقت به اسمی از اسمای حسنی الهی که مناسب وقت است ظهور کرده آن را در جای خود اجرا کند که این معنای عدالت اکبر است.(کتاب عرفان و حماسه،آیت الله جوادی آملی(حفظه الله))
پیر ما گفت خطا بر قلم صنع نرفت
آفرین بر قلم پاک خطاپوشش باد

والسلام

کاظم پنج‌شنبه 30 خرداد 1387 ساعت 05:48 ب.ظ http://www.shahne.com/weblog

عرفانت خوب زده بالا..

زرین قلم شنبه 1 تیر 1387 ساعت 08:06 ق.ظ http://www.emamhossein.blogsky.com

یا ارحم الراحمین

سلام دوست من
احوال شما ؟ پست خوبی بود
انشاءالله همواره زندگیمون خدابین باشیم
التماس دعا

سیر بی سلوک سه‌شنبه 4 تیر 1387 ساعت 09:34 ق.ظ http://mojahedian.parsiblog.com

همنام گرامی آقا مجتبی عزیز سلام! وبلاگ خوبی دارین. استفاده کردم. راستی بهش میاد که همشهری باشیم! درسته؟

نادر پنج‌شنبه 6 تیر 1387 ساعت 05:07 ب.ظ http://naderdashti.blogfa.com

حلیه جدید حیله گران رابخوانید

سیر بی سلوک یکشنبه 16 تیر 1387 ساعت 11:56 ب.ظ http://MOJAHEDIAN.PARSIBLOG.COM

من از مصاحبت آفتاب می آیم! کجاست سایه؟!

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد