آخرین مسافر

آخرین مسافر

آخرین مسافر

آخرین مسافر

شرک

یریدون لیطفئو نورالله بافواههم  والله متم نوره و لو کره المشرکون

میخواهند تا نور خدا را با دهانهاشان خاموش کننند و خداوند نورش را کامل میکند . حتی اگر مشرکان بدشان بیاید.

در روایات داریم که خداوند به واسطه مهدی علیه السلام نور ولایت را تمام میکند و به کمال میرساند . اما در این میان مشرکان از این ماجرا یعنی ظهور حضرت مهدی ناراحتند.

یکی از دغدغه ها و سوالاتی که باید در ذهن هر منتظری باشد این سوال است که آیا من در شمار اصحاب آن حضرت هستم یا خیر؟

آیا من در ادعای خود مبنی بر یاری حضرت راستگو هستم یا دعاهای عهد من هم مثل نامه های کوفیان به حضرت اباعبدالله است؟

اگر میخواهید بدانید که آیا در وقت فرج و ظهور حضرت در امتداد و پیرو ایشان هستید یا خیر ببینید که چقدر نسبت به خداوند موحد هستید. چون طبق این آیه مشرکان در آن روز از انقلاب مهدوی ناراضی هستند.هرقدر شرک ما بیشتر باشد نارضایتی ما هم بیشتر خواهد بود. سعی کنید که به خداوند شرک نورزید.

معمولا اگر کارمان جایی گیر کند  در وزارتخانه یا اداره ای . اول سعی میکنیم دم همه را ببینیم از رئیس گرفته تا آبدارچی . اگر کاری از دست هیچ کس برنیامد شاید متوجه حضرت رب العالمین که قادر علی کل شی یکی از نامهایش است شویم.

این شرک است. اینکه هر کس و ناکسی در نظرمان از خداوند متعال موثر تر است در این عالم.

در حالی که لا موثر فی الوجود الا الله

اگر به فقر محض مخلوقات و غنای مطلق حضرت رب العالمین پی ببریم انشاء الله بتوانیم این دیده توحیدی و وحدت نگر را بیابیم.

یا علی

 

صراط مستقیم ۲

سلام علیکم
دوست بزرگوار کاظم آقا در کامنت فرمودند که :
صراط غیر مستقیم هم داریم ؟
و دوست بزرگوار، آقای چه فرقی میکنه هم در در کامنتشان به نحوی به سوال حاج کاظم پاسخ گفتند:
فاهدوهم الی صراط الجحیم(صافات /23)
از این رو شیطان در عین حال که مضل است هادی الی الجحیم نیز هست.

اما ادامه بحث صراط:
     در پست قبل عرض کردیم صراط راهی است امن و هموار که قرار گرفتن در آن به معنای این است که به سختی میتوان از آن دور و گمراه شد . چون صراط از سراط به معنای بلعیدن میآید و ...
اما صراط غیر مستقیم که همان صراط الجحیم است نیز وجود دارد که از قضا آن صراط هم همین خاصیت را دارد . یعنی اگر کسی در آن صراط بیفتد مشکل بتواند بیرون بیاید.
اولیای خدا به صراط مستقیم و اولیای شیطان به صراط جحیم راهنمایی و دلالت میکنند.
حضرت آیت الله جوادی آملی میفرمایند که صراط مستقیم یک صراط بیشتر نیست ، و این منافاتی با این ندارد که ممکن است صراط غیر مستقیم هم داشته باشیم . و یک از دلایلشان هم بر این مطلب بحث قرآنی صراط است که این کلمه هرگز جمع بسته نشده است.
اما بحث بسیار زیبایی که در این میان وجود دارد اتحاد سالک و صراط است.
یعنی سالک در صراط مستقیم به قدری در این صراط استوار و مانوس است که با آن یکی میشود . لذا همنشینی با علما امری است توصیه شده در دین . چون این ها سبل مختلفند که به صراط منتهی میشوند و به تدریج با این سبیل ها متحد و یکی شده اند. سالک به قدری در این طریق استوار و پابرجا و مسلط میشود تا عنوان خود صراط به او تعلق میگیرد.
لذا میفرماید : علی هو الصراط المستقیم.
در سوره واقعه نیز در توصیف مومن داریم فروح و ریحان و جنت نعیم ، یعنی مومن خود بهشت است.لذا باید بهشت را در درون خودمان جستجو کنیم . بهشت چیزی جدای از بی نیازی و ازادی مطلق از کبر و حسد و آز نیست.
بهشت چیزی جدای از همنشینی اهل بیت نیست .
در روایت است که  بهشت از پرتو نگاه حضرت اباعبدالله آفریده شده است.
اگر در این دنیا به حضور منور حضرت حجت نورانی نشویم نباید انتظار داشته باشیم که در قیامت خبری خارق العاده شود. که هر قومی با امام خود محشور میشود.
التماس دعا


 

صراط مستقیم

و صراطه و نوره و برهانه

فرازی است از زیارت جامعه کبیره که اوصاف حضرات را میشمارد.

یکی از ویژگی های امام صراط بودن آن است.

صراط به معنای بلعیدن است. به راههای بزرگ که عابر را در خود میبلعند صراط میگویند. عابر در این صراط و بزرگراه گم میشود و احتمال بیرون رفتنش از راه بسیار کم است.

این  که هر روز در نماز میخوانیم اهدنا الصراط المستقیم به همین خاطر است.چون اگر وارد این صراط شویم دیگر همه مشکلاتمان حل است.

 علی هو الصراط المستقیم (نورالثقلین ج ۱ ص ۲۱)

حضرت امام هادی ما را متوجه میسازند که هواستان را جمع کنید . این صراطی که در نماز آن را میطلبید مائیم . اگر چیز دیگری را میطلبید در اشتباهید.

صراط مستقیم ورود به حوزه امنیت و سلامت و هدایت است و سالک آن از اعوجاج مصون میگردد. لذا باید هر روز از خداوند بخواهیم که ما را در این صراط که همان اهل بیت هستند قرار دهد.

جالب اینجاست که صراطی که در آخرت هم هست همین صراط مستقیم است .در روایت داریم  شیعیان امیرالمومنین مانند برق از آن عبور میکنند ولی دیگران هزاران سال طول میکشد که اگر در آتش جهنم نیفتند از این صراطی که از مو باریک تر و از شمشیر تیز تر است عبور کنند.

به هر حال آخرت چیزی جدای از امروز و این دنیای ما نیست. عین همین دنیاست با این تفاوت که فکشفنا عنک غطائک.

وقت را غنیمت دان آنقدر که بتوانی

حاصل از حیات ای جان این دم است اگر دانی

(حافظ)

 

بحث بسیار جالب و دنباله دار و کاربردی ای است .

اگر عمری باشد ادامه خواهیم داد. انشاءالله.

حضور امن

السلام علیک یا بقیه الله فی ارضه

ای نزدیک تر از من به من . میخواهم از دوری ها و بیگانگی ها بگویم.

ای حضور امن و امان . میخواهم از آشوب و بحران بگویم . از عفونت سنگین گفته ها و از زخم سیاه نوشته ها.

میگویند در این سالها جایی برای تو نیست و در این سرزمین کاری برای تو نیست.(۱)

میگویند تو نیستی . تو ضرورتی نداری . که انسان معاصر سرپرست نمیخواهد(۲) که دین بر فرض راه باشد تنها راه نیست(۳). و خدا بر فرض اثبات شود و وجود هم داشته باشد لزومی ندارد (۴).

اینها را میگویند و مینویسند و من اینها را میشنوم و میخوانم . تو بگو با این همه زخم  با این همه شماتت چه  میتوانم کرد؟تو بگو در این جدال حس و حافظه و عشق و عاطفه آن هم با دلی که تو را تجربه کرده و تو را میخواهد چه میتوانم کرد؟


۱-کتاب درخشش های تیره - بابک بامدادان - فصل روشنفکری و ناصر خسرو

۲- مجله نقد و نظر-شماره ۲

۳-زمینه جامعه شناسی-آریان پور

۴-کیهان اندیشه- شماره ۶۰-مقاله گلپایگانی

عرض پوزش

سلام
در مورد متن عالم نما شاید زیاده روی کردم.
اگر منظور جناب دکتر این مطالبی که من فهمیده بودم ، نبود از ایشان عذر خواهی میکنم.
به هر حال بحث گریه بر اباعبدالله بحثی است که بسیار مورد هجوم بیگانه قرار گرفته و میگیرد.
ضمن اینکه برکات بسیار زیادی هم برای ما دارد .
لذا باید بیشتر مورد بررسی قرار گیرد.

در متن زیر هم سعی شده مقداری به آن پرداخته شود.

التماس دعا